Author Topic: Nederland tijdens Waterloo  (Read 7953 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Duuring

  • Duuring
  • ***
  • Posts: 12357
  • Free at last
    • View Profile
  • Side: Neutral
Nederland tijdens Waterloo
« on: March 17, 2013, 07:23:49 pm »
Jocam vroeg me de geschiedenis hiervan, welke ik met PLEZIER schrijf, maar ik dacht dat het misschien beter was even een eigen topicje te maken ipv een ander off-topic brengen.

Without further a-do;

De geschiedenis van het Nederlandse leger begint eigenlijk met de Opstand in 1813. Als ik dat er ook allemaal nog bij neem, wordt het verhaal nog veel langer, dus laat ik maar beginnen na de abdicatie van Napoleon.

De eenheden van het Nederlandse leger waren grotendeels eenheden die opgericht waren in 1813 in Pruisen of tijdens de Nederlandse opstand. Het Oranje legioen, bijvoorbeeld, was opgericht op kosten van de Oranjes in Pruisen, uit NL krijgsgevangenen, en dit werd het 1ste Bataljon van Infantrie (En werd later ontbonden, de mannen gingen naar het 8ste infantrie). Een edelman genaamd Phaff had een bataljon opgericht (naar zichzelf vernoemd), en dit werd het 2de Bataljon van Infantrie. Phaff werd zelf al snel vervangen door Speelman, een ervaren kolonel die begonnen was als drummer. Zo waren er nog meer eenheden die genummerd werden, en al snel, in Juni 1814, telde het leger zestien Bataljons van linie, zes van Jagers en waren twintig bataljons militie in de maak. De cavalerie bestond uit twee regimenten van Dragonders, één van lichte Dragonders en één van Huzaren. Daarnaast waren er vier batterijen van artillerie en waren er drie Bataljons van Nassau'ers opgenomen als het 'Nassau-Usingen Regiment'. Een feit wil ik jullie ook niet onthouden - Een bataljon Pupillen van de garde werd overgenomen van Frankrijk als 'Korps der Velites'. Deze waren op hun beurt oorspronkelijk overgenomen van het Koninkrijk Holland in 1810, dus ze kwamen min of meer thuis.

De bataljons waren echter verre van volledig gevuld (het 10de bataljon van infanterie telden maar zo'n 120 man), en de organisatie begon een rotzooitje te worden. Een aantal bataljons werden ontbonden (de mannen gingen naar andere regimenten om die op sterkte te brengen), en bovendien werd besloten alle infanterie in dezelfde nummeringstabel te brengen. Een overzichtje, begin 1815. Schuingedrukte regimenten bestonden alleen nog maar op papier of hadden een militaire waarde van nada.

De linie-infantrie: 1ste, 2de, 3de, 4de, 6de, 7de, 8ste, 9de, 12de, 13de, 14de en 15de bataljon, het (28ste) Regiment Oranje-Nassau van twee bataljons Nassauers en het Regiment Nassau-Usingen, drie bataljons.
De jagers: 10de, 11de, 16de, 17de, 18de en 27ste bataljons.
Het koloniale leger (Opgericht om, hoe verrassend, in de koloniën te dienen): 5de regiment (twee Bataljons), 19de, 20ste, (Alleen de flankcompagniën), 21ste-26ste bataljon infanterie, 33ste Bataljon Koloniaal depot.
De Zwitserse regimenten: 29ste-32ste regiment
En last but not least; het 34ste Garnizoen-bataljon.
De militie bestond uit het 1ste-20ste Militiebataljon. Dit waren voornamelijk dienstplichtigen, maar er zaten ook vrijwilligers bij.
Het Korps van Velites (zo'n vierhonderd man) werd grotendeels overgenomen door het 18de, maar een klein deel ging ook naar het 27ste. Bovendien telde het 27ste veel ex-pupillen die simpelweg uit het leger van Frankrijk gedeserteerd waren.

De cavalerie was ook flink hervormd. Ze bestond nu uit 5 regimenten; het 1ste en 3de Karabiniers (zware cavalerie), het 2de en 4de 'chevaux-legere', en het vijfde regiment Huzaren dat opgericht werd voor Koloniale dienst. De artillerie sla ik even over.



En toen kwamen die Belgen erbij. Het gehele Belgische legioen (4 regimenten infanterie, twee van jagers, twee van cavalerie, en artillerie), dat opgericht was door Oosterrijk, werdt overgenomen. Oorspronkelijk behield dit een onafhankelijke status als 'Zuid-Nederlands Leger', maar in April 1815 werd dit geïncorporeert. De volgende aanpassingen vonden plaats (en let erop dat dit niet alleen over de Belgische regimenten gaan.

Het 1ste, 3de, 4de en 7de bataljon infanterie werden (In februari al) ontbonden, en de Belgische regimenten infanterie namen deze nummers over. De twee Belgische Jagers werden het 35ste en 36ste bataljon Jagers. Daarnaast werden het 10de en 11de Bataljon Jagers werden onderdeel van de koloniale troepen. De cavalerie ging volledig op de schop:

1ste Regiment Karabiniers (NL)
2de regiment Karabiniers (BE)
3de regiment Karabiniers (NL)
4de regiment Lichte dragonders (NL)
5de regiment lichte dragonders (BE)
6de Regiment Huzaren (NL)
7de Regiment Koloniale Huzaren
8ste Regiment Huzaren (BE).

Let hierbij even op dat het 2de Karabiniers vers was opgericht, maar het 5de en 8ste overgenomen van Oostenrijk. Ook werd de term 'Belgie' bijna alleen in Fransen of Onofficiële teksten gebruikt. Het leger heeft het altijd over 'Zuid-Nederlands'. Ik heb voor het gemak de hele tijd Belgisch gebruikt, maar dat is eigenlijk fout.

De artillerie bestond uit zes Batterijen reguliere artillerie, zes van Militie en een korps van Rijdende artillerie.



En zo ging het leger dus de 100 dagen in. De Bataljons infanterie en jagers bestonden altijd rond de 400-700 man, met uitzondering van de bataljons van het 5de en de Nassau-regimenten, die bestonden altijd uit 800 man per stuk. Dit was bij de cavalerie rond dezelfde cijfers (400-700), en de artillerie en militie-bataljons telden ongeveer 600 man per stuk. Dit zijn allemaal gemiddeldes die ik ongeveer geschat heb (de precieze aantallen per bataljon heb ik wel), dus ze zijn niet 100% correct.

En als jullie het willen vertel ik ook over wat ze allemaal gedaan hebben tijdens de campagne, en ook wat meer over de organisatie en rang-systemen (die ik eigenlijk ook hierbij had moeten zetten) :P
« Last Edit: March 17, 2013, 07:27:47 pm by Duuring »

Offline Jocam

  • Second Lieutenant
  • *
  • Posts: 615
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #1 on: March 17, 2013, 10:01:39 pm »
Dayum, militaire historie op zn best !!!

Eindelijk ies anders dan politiek  :P

Offline König

  • Major
  • *
  • Posts: 1329
  • A major König
    • View Profile
  • Nick: Koenig
  • Side: Confederacy
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #2 on: March 18, 2013, 03:18:19 am »
Waarom kon je dit te kunnen plaatsen in het Engels forum?!   >:(

(Google translate ftw, let's hope that even makes sense. :P )
I don't trust anything but pizza from a pizza place.

Offline Duuring

  • Duuring
  • ***
  • Posts: 12357
  • Free at last
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #3 on: March 18, 2013, 07:49:20 am »
Because I don't think there's any demand for it. Is there? :P

Offline Jocam

  • Second Lieutenant
  • *
  • Posts: 615
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #4 on: March 18, 2013, 01:11:24 pm »
damn, always translating stuff.

Why not post it in the historical discussion, no one cares if it's relevant or not, as long as it's history, no?

Waarom post j het niet onder 'Historical Discussion, boeit toch niemand of het relevant is of niet, zo lang het maar geschiedenis is, nietwaar?


Spoiler
This looks suspiciously like the 'trying to learn dutch' thread =P
[close]

Offline Duuring

  • Duuring
  • ***
  • Posts: 12357
  • Free at last
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #5 on: March 19, 2013, 10:01:08 am »
It's because of all those annoying Americans invading our subforum.

Yankees go home!

Offline Siobs

  • Second Lieutenant
  • *
  • Posts: 829
  • who isnt dutch cant be much
    • View Profile
  • Nick: Siobs
  • Side: Neutral
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #6 on: April 28, 2013, 10:03:52 pm »
dut is fucking nice geschiedenis post

Offline MaHuD

  • Major
  • *
  • Posts: 949
    • View Profile
    • Reveran
  • Nick: MaHuD
  • Side: Confederacy
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #7 on: April 29, 2013, 02:20:25 pm »
dut is fucking nice geschiedenis post
Was jouw post ook maar 'fucking nice' nederlands. :P
[18:51] <Evanovic> Mahud can I nominate you for best villian 2013?

Offline Duuring

  • Duuring
  • ***
  • Posts: 12357
  • Free at last
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #8 on: April 29, 2013, 03:38:33 pm »
MaHuD, pls.

Offline MrSt3fan

  • Donator
  • *
  • Posts: 6364
    • View Profile
  • Nick: 33rd_Col_MrSt3fan
  • Side: Neutral
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #9 on: May 06, 2013, 02:03:36 am »
Aub meer geschiedenis :)

Offline Van_Hulstein

  • Captain
  • *
  • Posts: 987
  • Orangist and very proud ex-33rd Lieutenant.
    • View Profile
  • Nick: NL_VanHulstein
  • Side: Confederacy
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #10 on: May 06, 2013, 03:03:11 pm »
Dit is gewoon leuk.
Zou een Nederlandse film over de slag bij Waterloo moeten komen, vind ik.
Dat zou gewoon vet zijn, en ik denk dat het mensen wel interesseert.

Wij hadden de patriot (jaja niet historisch) in de klas gezien op mijn oude middelbare school gezien en de hele klas was (eens een keer) stil.
Nunc aut nunquam

Offline Duuring

  • Duuring
  • ***
  • Posts: 12357
  • Free at last
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #11 on: May 06, 2013, 03:16:16 pm »
Lol.

Er zijn genoeg geweldige verhalen te vinden over Nederlanders te Waterloo (en de campagne). Dingen die mensen nog niet eens zouden geloven als het in een film kwam. Je moet gewoon goed zoeken.

Offline Crunk

  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Posts: 929
  • The tactical turtleneck, the tactilneck!
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #12 on: May 06, 2013, 03:25:01 pm »
Als de Nederlandse tv net zoveel tijd zou besteden aan de vaderlandse geschiedenis als aan de eeuwige talentenshows en waardeloze programma's die door zogenaamde BN'ers worden gepresenteerd, zou het een mooi aanbod aan programma's/series kunnen presenteren. Het ontbreekt Nederland zeker niet aan geschiedenis, en zenders in samenwerking met musea of stichtingen een serie zouden kunnen maken, denk ik zeker dat het bij een groot publiek in de smaak zal vallen.

Denk bijvoorbeeld aan Nederland tijdens de Napoleontische oorlogen, of de VOC. Damn, je zou zelfs kunnen teruggaan naar de Opstand en de tachtigjarige Oorlog. Floris V van Holland, Karel de Grote, of helemaal teruggaan naar de Friezen en Batavieren ten tijde van de Romeinen.

Meer dan genoeg geschiedenis, maar ik denk niet dat zenders hun oude vertrouwde talentenjachten opgeven voor vaderlandse geschiedenis.

Edit: Duuring ninja'd de thread  :P
Ik ben het met je eens, maar voor de mensen die niet uit zichzelf vaderlandse geschiedenis opzoeken, zou een tv programma/serie het aantrekkelijker maken om wat meer te komen weten over de nederlandse geschiedenis.
My plan is to crowdsource a plan.

Offline #LionCarry

  • Major
  • *
  • Posts: 1537
  • Can't spred
    • View Profile
    • http://p.coldline.hu/2013/02/25/922598-20130225-xcx7GK.png
  • Nick: Lion
  • Side: Union
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #13 on: May 06, 2013, 03:36:39 pm »
dus de 2de Kurassiers deden hier niet aan mee ?  :'(
Hi

Offline Duuring

  • Duuring
  • ***
  • Posts: 12357
  • Free at last
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Nederland tijdens Waterloo
« Reply #14 on: May 06, 2013, 03:58:15 pm »
dus de 2de Kurassiers deden hier niet aan mee ?  :'(

Het 2de Kuirassiers was opgehouden met bestaan in 1810. Bovendien zaten die in het Hollandse leger van Koning Lodewijk Napoleon, die dus voor Napoleon vocht.