Author Topic: Svenska Politik Tråden..  (Read 217814 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Modig

  • First Lieutenant
  • *
  • Posts: 627
  • Aspirerande arbetsaristoj
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #435 on: January 21, 2014, 11:34:45 pm »
Yttrandefrihet när den är som bäst!

Precis. Demonstration och motdemonstration. Yttrandefrihet.

Men låt oss förbjuda snöbollar! De är ett hot mot demokratin! ;D

Offline Diplex

  • Vital Supporter
  • *
  • Posts: 1430
  • Colonel Edward B. Fowler
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #436 on: January 22, 2014, 12:08:23 am »
Hittade något jävligt "roligt" här på YouTube. Kollade på ett par videor nu när demonstrationer kom upp som samtalsämne.

Gubben vid precis 2:00 måste ju ha sagt det absolut roligaste jag någonsin hört, speciellt när det kommer från en vänsterpartist.

Offline Wismar

  • Donator
  • *
  • Posts: 3838
  • Med Gud o' Sveas allmoge för Konung och Fosterland
    • View Profile
  • Nick: Radical
  • Side: Confederacy
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #437 on: January 22, 2014, 12:18:41 am »
Sverigedemokrater! Breiviks kamrater!   Svarta o vita, mot dem rika!
V kan sina visor.

Annars gillar jag även hipstern från 4:06. Jeansjackor, ryggsäckar och instoppade flanellskjortor dominerar dessa kretsar.
« Last Edit: January 22, 2014, 12:20:24 am by Wismar »

Offline Hekko

  • Captain
  • *
  • Posts: 816
  • I host stuff
    • View Profile
    • 15e Website
  • Nick: Nr24_Gren_Hptm_Hekko
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #438 on: January 22, 2014, 01:18:21 pm »

Filantropi är per definition att hävda överhet. Solidaritet är att erkänna medmänniskor som bröder och syskon. Ett ökat skattetryck är solidariskt, allmosor är ett bekräftande av maktposition.

Så du menar alltså att frivilligt ge åt de som är i nöd är mer att hävda överhöghet än att med våld ta andra människors pengar och ge dem till människorna i nöd? För att sedan låta bli att själv ge pengar.

Eftersom de gör mer för vänstern än högermänniskor är deras vänsterexistens berättigad.

Alltså om vänsterns grundläggande ideologiska tes är "mindre höger än högern" är de ju ideologiskt och intellektuellt helt urfattiga.

Du orerar under pretensen att all vänster har nära kommunism som ideologi. Vänstern är bredare än så och kan omfatta medveten medelklass opererandes inom det nyliberala samhället.

Så du menar att klassutjämning är helt okay, så länge man gör det med andras pengar och det inte drabbar den egna latten?


Spännande klipp Diplex. Visar bara våldsvänsterns hyckleri.
« Last Edit: January 22, 2014, 01:20:57 pm by Hekko »

Offline Modig

  • First Lieutenant
  • *
  • Posts: 627
  • Aspirerande arbetsaristoj
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #439 on: January 22, 2014, 01:37:17 pm »
Så du menar alltså att frivilligt ge åt de som är i nöd är mer att hävda överhöghet än att med våld ta andra människors pengar och ge dem till människorna i nöd? För att sedan låta bli att själv ge pengar.

Så fult retoriskt att likna beskattning med våld  ;D

Att ge någon pengar skapar en maktrelation som kommer av beroenderelationen.

Det är efter din ideologi som du anser att en person med mer pengar förtjänar dem mer än vad en utan skulle göra. En annan kan tycka att var medlem i samhället har lika rätt att kunna uttrycka sig och röra sig, med ekonomisk kraft som drivmedel. Det är etiskt att anse att var människa har rättighet till lika mycket ekonomisk kraft.

Dessutom, vad har du för stöd på att vänster-medelklassen inte procentuellt uttrycker sig mer filantropiskt än resten?

Alltså om vänsterns grundläggande ideologiska tes är "mindre höger än högern" är de ju ideologiskt och intellektuellt helt urfattiga.

Du buntar ihop hela vänstern. Varför gör du det? Vänstern är som sagt bredare än den medvetna medelklassen.

Din definition av vänstern som intellektuella, revolutionära kommunister är alltför snäv.

Så du menar att klassutjämning är helt okay, så länge man gör det med andras pengar och det inte drabbar den egna latten?

Själva grejen med klassutjämning är att alla ska få det välställt. Det är inte den medvetna medelklassen som sitter på det kapital som skall jämnas ut. Så, ja.

Offline Hekko

  • Captain
  • *
  • Posts: 816
  • I host stuff
    • View Profile
    • 15e Website
  • Nick: Nr24_Gren_Hptm_Hekko
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #440 on: January 22, 2014, 01:57:39 pm »

Så fult retoriskt att likna beskattning med våld  ;D

Beskattning är våld. Om jag inte vill betala skatt kommer det i slutändan sluta med att någon bankar skiten ur mig, efter många om och men, men ack så oundvikligen.

Att ge någon pengar skapar en maktrelation som kommer av beroenderelationen.

Du har möjligheten att säga nej till pengarna. Det kanske inte är det bästa alternativet, men du har möjligheten.

Det är efter din ideologi som du anser att en person med mer pengar förtjänar dem mer än vad en utan skulle göra. En annan kan tycka att var medlem i samhället har lika rätt att kunna uttrycka sig och röra sig, med ekonomisk kraft som drivmedel. Det är etiskt att anse att var människa har rättighet till lika mycket ekonomisk kraft.

Det är etiskt att anse att en människa har rätt till frukten av sitt eget arbete. Är det etiskt att bruka våld mot människan för att ta frukten av dennes arbete? (Tala inte om arv och gåvor, då de är en förlängning av den ursprunglige förtjänarens rättigheter).

Dessutom, vad har du för stöd på att vänster-medelklassen inte procentuellt uttrycker sig mer filantropiskt än resten?

Så det är alltså okay då att vänstermedelklassen dricker latte och facebookar på sina MacBooks för att de har bidragit filantropiskt? Med den logiken har ju önskad klassutjämning uppnåtts då de inte sysslar med mer sådan, och därmed är ytterligare åtgärder överflödiga.


Du buntar ihop hela vänstern. Varför gör du det? Vänstern är som sagt bredare än den medvetna medelklassen.

Din definition av vänstern som intellektuella, revolutionära kommunister är alltför snäv.

Jag talar inte om vänster människor per se. Jag demonstrerar snarare att vänsterideologin inte är kompatibel med vissa vänsternmänniskors livsstil. Men för att komma vidare med denna diskussion tror jag det är effektivast ifall du målar upp latte-vänsterns ideologi så att vi helt säkert argumenterar samma sak.


Själva grejen med klassutjämning är att alla ska få det välställt. Det är inte den medvetna medelklassen som sitter på det kapital som skall jämnas ut. Så, ja.

Blir återigen en konsekvensfråga, eller kanske snarare en fråga om prioriteringar. Om överklassen då inte vill ge bort sina surt förvärvade pengar, ska man då offra klassutjämningen i bekvämlighetens namn då man inte vill överge sin latte och laptop tillvaro? Alltså latte > klassutjämning preferensen hos medelklass vänstern gör att jag anser dem oärliga (för att inte sedan tala om människor som Jan Guillou).

Offline Carolus.

  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Posts: 4703
  • Norge är ändå helt okej
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #441 on: January 22, 2014, 03:39:32 pm »
Sverigedemokrater! Breiviks kamrater!   Svarta o vita, mot dem rika!
V kan sina visor.

Annars gillar jag även hipstern från 4:06. Jeansjackor, ryggsäckar och instoppade flanellskjortor dominerar dessa kretsar.

Snälla, låt henne styra över Sverige! haha

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9KTqz1GGSKo[/youtube]

Offline Othurin

  • Sergeant Major
  • *
  • Posts: 185
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #442 on: January 22, 2014, 03:51:41 pm »
Bara tre år ahh kan inte så mycket. Inte så insatt. Hon är så jävla intelligent alltså. Centerpartisten som tryckte fel knapp verkar inte vara den smartaste heller. Sedan finns ju och Beatrice Ask som jag tror alla hört talas om. Vad är det med politikerna i detta landet?
« Last Edit: January 22, 2014, 03:58:05 pm by Othurin »

Offline Modig

  • First Lieutenant
  • *
  • Posts: 627
  • Aspirerande arbetsaristoj
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #443 on: January 22, 2014, 05:04:49 pm »
Beskattning är våld. Om jag inte vill betala skatt kommer det i slutändan sluta med att någon bankar skiten ur mig, efter många om och men, men ack så oundvikligen.

Nej, det går inte att göra den liknelsen. Du kan inte dra anarkist-kortet bara för att du är laissez-faire. Att likna beskattning med våld är inte att dra det till sin spets, utan är bara helt otroligt bonkers långsökt. Håller ingen logik alls.

Du har möjligheten att säga nej till pengarna. Det kanske inte är det bästa alternativet, men du har möjligheten.

Och du har möjligheten att bekämpa ojämlikheterna istället för att upprätthålla maktrelationerna som kommer därav och kräva att den icke-privilegierade ska offra hälsa och välmående för att göra ett påtvingat etiskt val.

Det är etiskt att anse att en människa har rätt till frukten av sitt eget arbete. Är det etiskt att bruka våld mot människan för att ta frukten av dennes arbete? (Tala inte om arv och gåvor, då de är en förlängning av den ursprunglige förtjänarens rättigheter).

Inte ens under den devisen är det ekonomiska kapitalet rättvist fördelat. Om kapitalet hade delats ut efter arbete hade maktbalansen varit omvänd i samhället.

Återigen liknar du felakteligen beskattning med våld.

Så det är alltså okay då att vänstermedelklassen dricker latte och facebookar på sina MacBooks för att de har bidragit filantropiskt? Med den logiken har ju önskad klassutjämning uppnåtts då de inte sysslar med mer sådan, och därmed är ytterligare åtgärder överflödiga.

Jag anser att filantropi spelar boll och kan icke ersätta solidaritet. Det är du som anser filantropi vara ett svepskäl.

De bidrar till klassutjämning bara av att rösta vänster. Filantropi är inte klassutjämning. I längden uppehåller den klasskillnaderna.

Du är oerhört fäst vid individers materiella tillgångar. Det viktiga är inte vad för kapital folk har utan vad de gör.

Jag talar inte om vänster människor per se. Jag demonstrerar snarare att vänsterideologin inte är kompatibel med vissa vänsternmänniskors livsstil. Men för att komma vidare med denna diskussion tror jag det är effektivast ifall du målar upp latte-vänsterns ideologi så att vi helt säkert argumenterar samma sak.

Du applicerar en politik-materialistisk analys på en vänsterröstande, medveten medelklass. Vänsterröstande medelklass är "vänstermänniskor".

Jag hävdar att människors kapital och ideologi kan vara helt skiljda.

Den medvetna medelklassens ideologi skiljer sig icke ifrån resten av vänsterns. Endast deras materiella tillgångar gör. Deras ideologi är som sagt redan fastslagen i begreppet "vänsterröstande medveten medelklass".

Blir återigen en konsekvensfråga, eller kanske snarare en fråga om prioriteringar. Om överklassen då inte vill ge bort sina surt förvärvade pengar, ska man då offra klassutjämningen i bekvämlighetens namn då man inte vill överge sin latte och laptop tillvaro? Alltså latte > klassutjämning preferensen hos medelklass vänstern gör att jag anser dem oärliga (för att inte sedan tala om människor som Jan Guillou).

Nu lägger du både åsikter i beskrivande ord och drar felakteligen likhetstecken mellan överklassen och den medvetna medelklassen.

Återigen, kapitalet som ska jämnas ut ligger inte hos medelklassen. För att uttala mig krasst är poängen att alla ska få MacBook och latte, varför man nu skulle vilja vara så smaklös.

Jan Guillou går det att ha åsikter om, men han driver fortfarande lyckosamt vänsteropinion trots sitt materiella kapital. Ser inga problem sålänge han glatt betalar sin skatt.

Offline Wismar

  • Donator
  • *
  • Posts: 3838
  • Med Gud o' Sveas allmoge för Konung och Fosterland
    • View Profile
  • Nick: Radical
  • Side: Confederacy
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #444 on: January 22, 2014, 05:05:42 pm »
Spoiler
Sverigedemokrater! Breiviks kamrater!   Svarta o vita, mot dem rika!
V kan sina visor.

Annars gillar jag även hipstern från 4:06. Jeansjackor, ryggsäckar och instoppade flanellskjortor dominerar dessa kretsar.

Snälla, låt henne styra över Sverige! haha

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9KTqz1GGSKo[/youtube]
[close]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K12hXnyMCoo[/youtube]

Snälla, låt henner styra över Sverige! haha

Eller varför inte dessa?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GuWH7hJVqe0[/youtube]

Offline Hekko

  • Captain
  • *
  • Posts: 816
  • I host stuff
    • View Profile
    • 15e Website
  • Nick: Nr24_Gren_Hptm_Hekko
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #445 on: January 22, 2014, 07:17:00 pm »


Nej, det går inte att göra den liknelsen. Du kan inte dra anarkist-kortet bara för att du är laissez-faire. Att likna beskattning med våld är inte att dra det till sin spets, utan är bara helt otroligt bonkers långsökt. Håller ingen logik alls.

Problemet är att du kan inte kan avfärda sanningen så där. Du har rätt beskattning sker mycket mera civiliserat nuförtiden men det ändrar inte transaktionens underliggande våldsamma natur. Om jag vägrar betala skatt går det först till indrivning, sedan domstol. I dagens situation tar de pengarna rakt från banken, men antag att man förutsett det. I vilket fall de kommer och driver in skulderna genom att likvidera mina tillgångar. Då har jag inget val än att fysiskt hindra dem från att ta mina saker. I vilket fall jag antagligen förlorar slagsmålet, och dessutom blir inburad för våld mot tjänsteman. Orsaken till varför det inte spårar ur till detta är att det ligger undermedvetet hos alla att händelseförloppet liknar det jag målade upp, och att det är helt menigslöst för att man kommer att förlora på ett så överväldigande sätt.


Och du har möjligheten att bekämpa ojämlikheterna istället för att upprätthålla maktrelationerna som kommer därav och kräva att den icke-privilegierade ska offra hälsa och välmående för att göra ett påtvingat etiskt val.

Hur är systemet ojämlikt ifall alla har samma möjligheter? Samma utfall =/= jämlikhet. Hur kräver jag att de ska offra hälsa och välmående?


Inte ens under den devisen är det ekonomiska kapitalet rättvist fördelat. Om kapitalet hade delats ut efter arbete hade maktbalansen varit omvänd i samhället.

Kapitalet delas ut på basis av produktivitet, och det ekonomiska överskott man klarar av att producera.


Jag anser att filantropi spelar boll och kan icke ersätta solidaritet. Det är du som anser filantropi vara ett svepskäl.

De bidrar till klassutjämning bara av att rösta vänster. Filantropi är inte klassutjämning. I längden uppehåller den klasskillnaderna.

Du är oerhört fäst vid individers materiella tillgångar. Det viktiga är inte vad för kapital folk har utan vad de gör.

Vad är skillnaden mellan filantropi och solidaritet? Annat än att man gör det med andra människors pengar när man kallar det solidaritet?

Så de tycker om klassutjämning så länge den inte drabbar dem personligen? Om mitt mål är att skaffa en cykel kan jag antingen rösta på ett parti som lovar mig en cykel. Eller så kan jag vara handlingskraftig och köpa cykeln. Ifall cykelpartiet torskar valet har jag då alltså fortfarande möjligheten att skaffa mig cykeln på egen väg. Om jag verkligen önskade cykeln skulle jag köpa den ifall valet förlorades. Samma med klassutjämning.

Au contraire, jag är fäst vid mina enga materiella tillgångar. Vänstern tycks vara fäst vid dem också dock...

Naturligtvis handlar det om vad människor gör också. Därför många förmögna människor sysslar med välgörenhet.


Du applicerar en politik-materialistisk analys på en vänsterröstande, medveten medelklass. Vänsterröstande medelklass är "vänstermänniskor".

Jag hävdar att människors kapital och ideologi kan vara helt skiljda.

Den medvetna medelklassens ideologi skiljer sig icke ifrån resten av vänsterns. Endast deras materiella tillgångar gör. Deras ideologi är som sagt redan fastslagen i begreppet "vänsterröstande medveten medelklass".

Grejen är, orsaken till att vänstern pratar solidaritet etc. är så att de som har det dåligt ska få det bättre, eller hur? Men det är som sagt arbete som kan göras oavsett ifall de har den politiska makten förutsatt att de har de ekonomiska resurserna privat. Exempelvis röda korset. Medelklassvänstern spelar ovetande när de har möjligheten att nyttja sin ekonomiska makt när deras politiska makt inte givit dem önskade resultat. Vilket då säger att deras politiska övertygelse inte är så övertygande. Dvs. de praktiserar inte det de predikar. Och som en regel brukar såna kufiska typer inte riktigt vara helt pålitliga.


Nu lägger du både åsikter i beskrivande ord och drar felakteligen likhetstecken mellan överklassen och den medvetna medelklassen.

Återigen, kapitalet som ska jämnas ut ligger inte hos medelklassen. För att uttala mig krasst är poängen att alla ska få MacBook och latte, varför man nu skulle vilja vara så smaklös.

Jan Guillou går det att ha åsikter om, men han driver fortfarande lyckosamt vänsteropinion trots sitt materiella kapital. Ser inga problem sålänge han glatt betalar sin skatt.

Om medelklassen så önskade kunde de påbörja arbetet och göra det så gott det går även utan överklassen. Alla kanske inte får varsin MacBook pro eller latte, men då kan alla solidariska i medel och arbetarklassen nöja sig med en latte i veckan och en PC i stället. Men medelklassvänstern ska ha latte varje dag och MacBook pro.

Offline Wismar

  • Donator
  • *
  • Posts: 3838
  • Med Gud o' Sveas allmoge för Konung och Fosterland
    • View Profile
  • Nick: Radical
  • Side: Confederacy
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #446 on: January 22, 2014, 07:23:00 pm »
:)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kQuH1JtwyD8[/youtube]

Offline Wismar

  • Donator
  • *
  • Posts: 3838
  • Med Gud o' Sveas allmoge för Konung och Fosterland
    • View Profile
  • Nick: Radical
  • Side: Confederacy
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #447 on: January 23, 2014, 12:07:39 am »
Flärpen!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5W2OPbuEUEw[/youtube]

Offline Diplex

  • Vital Supporter
  • *
  • Posts: 1430
  • Colonel Edward B. Fowler
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #448 on: January 23, 2014, 12:14:19 am »
Spoiler
:)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kQuH1JtwyD8[/youtube]
[close]

Jag blir så äcklad, så otroligt äcklad. Håller med killen som ändå inser att det inte riktigt ligger någon grundlig problematik i det hela. Problemen som hon framställer ligger inte på de rikas axlar.

Hittade ett klipp som var relaterat. Härligt att se en brandman mitt i smeten!
http://youtu.be/G3ky6oK9ZWE?t=51s
« Last Edit: January 23, 2014, 12:21:26 am by Diplex »

Offline Carolus.

  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Posts: 4703
  • Norge är ändå helt okej
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #449 on: January 23, 2014, 02:56:54 am »
Spoiler
:)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kQuH1JtwyD8[/youtube]
[close]

Jag blir så äcklad, så otroligt äcklad. Håller med killen som ändå inser att det inte riktigt ligger någon grundlig problematik i det hela. Problemen som hon framställer ligger inte på de rikas axlar.

Hittade ett klipp som var relaterat. Härligt att se en brandman mitt i smeten!
http://youtu.be/G3ky6oK9ZWE?t=51s

Haha stackars Aron åkte ju på en ordentlig luggning.