Author Topic: Svenska Politik Tråden..  (Read 217744 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline EliasMartinW

  • Second Lieutenant
  • *
  • Posts: 442
  • Путин научит тебя любить Родину
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #885 on: February 26, 2014, 08:07:17 am »
Nej, det finns dock inga källor som tyder på att bögar behandlades illa av staterna.
Diplex hela anledningen till att Kambodja var så skit var pga USA som hade förstört landet.
vad gjorde man åt människors lidande i Kambodja?
USA och NATO gjorde INGET, utan det var kommunistiska Vietnam som avskaffade Pol Pot, för dom ansåg att Pol Pot inte var kommunism och att han hade misslyckats med att skapa fred  i landet. (Pol Pot hade många motståndare i landet som ville avskaffa honom, och vad händer med landsförrädare i väst? Så varför får inte Pol Pot avrätta folk?)
Holo <3
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win. Workingmen of all countries, unite!

Offline Modig

  • First Lieutenant
  • *
  • Posts: 627
  • Aspirerande arbetsaristoj
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #886 on: February 26, 2014, 11:28:50 am »
Konstigt att koppla kapitalism och dess neoliberalism direkt till yttrandefrihet. Ganska självgott att likställa kapitalism med demokrati.

Yttrandefrihet är en produkt av demokratiprocessen, inte ideologin. Stalin hindrade demokratiprocessen i sovjet, inte kommunismen. Se han som tsar mer än kommunist.


FLASH: This just in: Kvinnor har sämre åsikter än män!!! FLASH FLASH https://twitter.com/PaulaBieler/status/438598521319866368
« Last Edit: February 26, 2014, 07:08:23 pm by Modig »

Offline Diplex

  • Vital Supporter
  • *
  • Posts: 1430
  • Colonel Edward B. Fowler
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #887 on: February 26, 2014, 07:33:18 pm »
Sedan kommer ju dock frågan, vad är det då som gör kapitalism Så jävla bra?
Kapitalister har ju aldrig förtryckt folk eller mördart miljoner!



Jag ger upp..

Offline Modig

  • First Lieutenant
  • *
  • Posts: 627
  • Aspirerande arbetsaristoj
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #888 on: February 26, 2014, 08:00:39 pm »
Ey, maneten. Du vill pinna mord och förtryck till ideologin. Ta ansvar för din retorik  :D

Offline Tali

  • First Lieutenant
  • *
  • Posts: 747
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #889 on: February 26, 2014, 08:03:47 pm »
Sedan när har en kommunist sagt att dom är emot homosexuelle eller mänskliga rättighet?"

"In 1933, Joseph Stalin added Article 121 to the entire Soviet Union criminal code, which made male homosexuality a crime punishable by up to five years in prison with hard labor."
- http://en.wikipedia.org/wiki/Communism_and_homosexuality

"Until 1993 consensual anal intercourse between adult males was punishable under Article 121.1 of the Russian Federation criminal code by imprisonment of up to five years."
- http://www.refworld.org/cgi-bin/texis/vtx/rwmain?docid=3ae6ad788c


Gulags var ett fängelseläger för brottslingar, och inte ett sovjetiskt dagis.

Det var ett fängelseläger för brottslingar enligt den sovjetiska staten. Där innefattades folk som tyckte olika gentemot staten, och var "dumma" nog att inte infalla i ledet. Så solidariskt, eller hur?


Precis som idag så straffas landsförrädare  med döden, vad är det som är så speciellt om Mao straffar landsförrädare?

Under Mao avrättades folk för att de inte lyckades uppnå tillräckligt höga produktionskvoter av spannmål. Läs på om stora språnget, det var inte bara landsförrädare som fick smaka på Ordförande Maos kärleksfulla uppmärksamhet.


I Kambodja så dog 20 % av befolkningen för att NATO hade bombat sönder landsbygden, vilket resulterade i att folk flydde till städerna.  Utan bönder på åkrarna så svalt folk. I städerna så var det massbrottslighet och Pol Pot började avrätta brottslingar för att hålla ordning. Till sluta bestämde man sig för att tvinga ut folk från städerna och ut till åkrarna för att producera mat, och stoppa svälten. Enligt levande anti-kommunist historia så står det att Pol PoT tvingade folk ut ur städerna för att set var "o-kommunistiska", som är en lögn.

Detta är ett alldeles för brett ämne att bege sig på, men inte helt oväntat har du en extremt partisk syn av historien. Du lär ju antagligen inte få en tendens att läsa på om det, utan istället falla tillbaka till din kommunistiska drömlitteratur där NATO = Djävulen och Stalin, Mao och Pot är de tre musketörerna som slåss för underklassen.

Det sagt, Pot var mer av en Maoist en mao själv. Han trodde att ett kommunistiskt kambodja skulle kräva att det gamla systemet utplånades helt, så kultur, industri och institutioner skulle helt omformas för att passa en revolutionär stat. Han eftersträvade ett jordbrukssamhälle (Intressant nog går detta emot Marx, som avskydde bönder och ansåg dem opålitliga. Han placerade revolutionen istället i arbetarnas händer))


Har aldrig hittat en vettig källa om tyder på att kommuniststaterna var för särbehandling pga kön ras eller sexualitet.

Den lagen jag hänvisade till först, den som Stalin skrev 1933, var intakt tills Sovjet upplöstes. Men visst, fem års "solidariskt arbete i sibirien" kanske inte klassas som särbehandling för dig.


Så hur fan kan vi jämföra kommunister med fascister?

Det går mycket väl. Kommunistiska stater har en tendens att ta kål på många människor, antingen medvetet, likt Kambodja, eller genom dåliga, ideologist drivna policies (Holodomor, Stora språnget etc). Facistiska stater, även dem, har en tendens till våldsamhet.

Men nu ska vi inte ha olympiska spelen i folkmord. Ja, Facism är en hemsk ideologi. Ja, Facism är, ideologist, mycket värre en kommunism. Men denna jävla historieförfalskning och sovjetcirkelrunk är äcklande.

Offline EliasMartinW

  • Second Lieutenant
  • *
  • Posts: 442
  • Путин научит тебя любить Родину
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #890 on: February 26, 2014, 08:33:19 pm »
Tror det är du som runkar av borgarna, och inte inser vad ordet anti-kommunist propaganda innebär.
Och ja Sovjet var ett hemskt land för många, men inte så hemskt som Skolan/media lär ut.
Min farmor från Sovjet, hon flydde på grund av Hitler, inte Stalin.
Även idag så är kommunist staterna mer toleranta när det gäller homosexualitet jämfört med USA, enligt Wikipedia. Självklart så var folk förr i tiden efterblivna och homofobiska, men Homosexualitet var inte lika tabu i kommunist staterna jämfört med andra länder. Då menar jag inte den svenska vänstern, som var tolerant till skillnad från borgarna som var emot bögars rättigheter på 90-talet.

Det du sa om Pol Pot är bullshit, han var ingen Maoist, och Mao själv har ALDRIG kallad Idioten Pol Maoist.     
Du verkar inte förstå att lidandet i Kambodja var inte på grund av Pol potta, utan NATO. Polack Pot Var dock inkompetent och ansågs inte vara Maoist, och blev därför avskaffad av "Det hemska kommunisterna i Vietnam", som gjorde landet demokratiskt. Pol Pot försökte aldrig medvetet ha ihjäl sitt folk.

Det stämmer att i gulags så var många oskyldiga enligt våran standard. Men dom hade på något sett brutit mot lagen i sovjet, även om det bara handlade om att kritisera staten.

Marx avskydde inte bönder, han ansåg dom bara inte ha förmågan att göra en revolution, vilket som oftast stämmer.

Mao avrättade folk pga av korruption och skattefusk, är det så konstigt?
Holo <3
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win. Workingmen of all countries, unite!

Offline Tali

  • First Lieutenant
  • *
  • Posts: 747
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #891 on: February 26, 2014, 08:45:40 pm »
Tror det är du som runkar av borgarna, och inte inser vad ordet anti-kommunist propaganda innebär.
Och ja Sovjet var ett hemskt land för många, men inte så hemskt som Skolan/media lär ut.
Min farmor från Sovjet, hon flydde på grund av Hitler, inte Stalin.
Även idag så är kommunist staterna mer toleranta när det gäller homosexualitet jämfört med USA, enligt Wikipedia. Självklart så var folk förr i tiden efterblivna och homofobiska, men Homosexualitet var inte lika tabu i kommunist staterna jämfört med andra länder. Då menar jag inte den svenska vänstern, som var tolerant till skillnad från borgarna som var emot bögars rättigheter på 90-talet.

Det du sa om Pol Pot är bullshit, han var ingen Maoist, och Mao själv har ALDRIG kallad Idioten Pol Maoist.     
Du verkar inte förstå att lidandet i Kambodja var inte på grund av Pol potta, utan NATO. Polack Pot Var dock inkompetent och ansågs inte vara Maoist, och blev därför avskaffad av "Det hemska kommunisterna i Vietnam", som gjorde landet demokratiskt. Pol Pot försökte aldrig medvetet ha ihjäl sitt folk.

Det stämmer att i gulags så var många oskyldiga enligt våran standard. Men dom hade på något sett brutit mot lagen i sovjet, även om det bara handlade om att kritisera staten.

Marx avskydde inte bönder, han ansåg dom bara inte ha förmågan att göra en revolution, vilket som oftast stämmer.

Mao avrättade folk pga av korruption och skattefusk, är det så konstigt?

Det är så jävla mycket dynga i din post, och eftersom mitt svar kommer avkastas som "anti-kommuntisk propaganda" tänker jag inte ens försöka. Du är för fan sorglig, hur kan du ha fått en så skev världsbild igentligen? Jag hoppas innerligt att du blir mer påläst och källkritisk innan du får börja rösta i svenska val.

Offline Othurin

  • Sergeant Major
  • *
  • Posts: 185
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #892 on: February 26, 2014, 09:10:42 pm »
Tror det är du som runkar av borgarna, och inte inser vad ordet anti-kommunist propaganda innebär.
Och ja Sovjet var ett hemskt land för många, men inte så hemskt som Skolan/media lär ut.
Min farmor från Sovjet, hon flydde på grund av Hitler, inte Stalin.
Även idag så är kommunist staterna mer toleranta när det gäller homosexualitet jämfört med USA, enligt Wikipedia. Självklart så var folk förr i tiden efterblivna och homofobiska, men Homosexualitet var inte lika tabu i kommunist staterna jämfört med andra länder. Då menar jag inte den svenska vänstern, som var tolerant till skillnad från borgarna som var emot bögars rättigheter på 90-talet.

Det du sa om Pol Pot är bullshit, han var ingen Maoist, och Mao själv har ALDRIG kallad Idioten Pol Maoist.     
Du verkar inte förstå att lidandet i Kambodja var inte på grund av Pol potta, utan NATO. Polack PotVa? Var dock inkompetent och ansågs inte vara Maoist, och blev därför avskaffad av "Det hemska kommunisterna i Vietnam", som gjorde landet demokratiskt. Pol Pot försökte aldrig medvetet ha ihjäl sitt folk.

Det stämmer att i gulags så var många oskyldiga enligt våran standard. Men dom hade på något sett brutit mot lagen i sovjet, även om det bara handlade om att kritisera staten. Om jag gör en lag att det är olagligt att heta Elias, då bryter du ju mot lagen, då är det inte så farligt att jag dödar dig...

Marx avskydde inte bönder, han ansåg dom bara inte ha förmågan att göra en revolution, vilket som oftast stämmer.

Mao avrättade folk pga av korruption och skattefusk, är det så konstigt?

1. Lär dig svenska...
2. Sluta se allt från en enda superpartisk vinkling. Att du är vänster behöver inte betyda att allt som folk som kallas vänster gör är bra.

Offline CharlesVasser

  • Colonel
  • *
  • Posts: 2418
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #893 on: February 26, 2014, 09:44:25 pm »
Elias snälla försvara inte de så kallade "kommunistiska" ledarna, gör istället det uppenbara och förneka att de är vänstermänniskor vilket stämmer. Jag skulle aldrig ställa mig bakom deras handlingar trots att jag är Vänsterpartist det är som att tvinga en moderat att stå bakom alla USA´s handlingar, Det är helt orimligt. Sen så är ingen av er särskilt objektiva i eran bedömning av situationerna.

Offline EliasMartinW

  • Second Lieutenant
  • *
  • Posts: 442
  • Путин научит тебя любить Родину
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #894 on: February 26, 2014, 11:23:54 pm »
Bara för att jag försvara(säger sanningen) så betyder inte det på något sätt att jag stödjer det så kallade kommunistiska staterna. Kommunism finns inte idag och har aldrig funnits. Moderna "kommunism" är statskapitalism, sim Lenin själv sa. De forna kommunist staterna bör inte envändas som ett motargument för kommunism, utan mot statskapitalism och diktaturer.

Tali om du undrar hur jag gick min "skeva" världsbild så känner jag faktist folk som har varit och bott i kommunist stater, och sedan är jag källkritisk till skillnad från vissa andra. Anti-kommunistisk propaganda är det överdrivna dödssifforna som målas up i skolan och media, samt att alla kommunister är djävulen själv. USAs imperialism har orsakat grovt mycket mer lindande än vad Sovjet någonsin gjort.
Tali gång på gång visar du att du Icke är kapabel till källkritik, när du säger saker som att Polack Pot Var Maoist/kommunist

Och tror du verkligen att Mao svalt ihjäl 60 miljoner, när Wikipedia säger att befolkningen endast minskade med 7 miljoner?
Holo <3
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win. Workingmen of all countries, unite!

Offline Diplex

  • Vital Supporter
  • *
  • Posts: 1430
  • Colonel Edward B. Fowler
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #895 on: February 26, 2014, 11:39:21 pm »
"Kommunism finns inte idag och har aldrig funnits." - Elias

Den ena stunden stödjer du något, sen sätter du dig emot det och säger det motsatta. Mellan en sten och dig Elias, så vet jag i alla fall vart jag har stenen.

Elias snälla försvara inte de så kallade "kommunistiska" ledarna, gör istället det uppenbara och förneka att de är vänstermänniskor vilket stämmer. Jag skulle aldrig ställa mig bakom deras handlingar trots att jag är Vänsterpartist det är som att tvinga en moderat att stå bakom alla USA´s handlingar, det är helt orimligt. Sen så är ingen av er särskilt objektiva i eran bedömning av situationerna.

Rätt bra sagt. Vänstern idag är ju inte alls som den forna kommunism vi egentligen debatterar här, och anledningen till att vänstern har ändrats och ändå har en plats i riksdagen är ju för att den har tagit avstånd från den extrema kommunismen. Och som ni sa. På en generell nivå kan man ju sätta Sveriges moderater som västvärldens USA, men går man ner på detalj så anser ju t.o.m de flesta amerikaner svenskar som vänster.

« Last Edit: February 26, 2014, 11:49:14 pm by Diplex »

Offline Tali

  • First Lieutenant
  • *
  • Posts: 747
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #896 on: February 26, 2014, 11:57:51 pm »
Bara för att jag försvara(säger sanningen) så betyder inte det på något sätt att jag stödjer det så kallade kommunistiska staterna. Kommunism finns inte idag och har aldrig funnits. Moderna "kommunism" är statskapitalism, sim Lenin själv sa. De forna kommunist staterna bör inte envändas som ett motargument för kommunism, utan mot statskapitalism och diktaturer.

För att sätta pli på det, i Elias trånga värld, vad är kommunism?

Tali om du undrar hur jag gick min "skeva" världsbild så känner jag faktist folk som har varit och bott i kommunist stater, och sedan är jag källkritisk till skillnad från vissa andra. Anti-kommunistisk propaganda är det överdrivna dödssifforna som målas up i skolan och media, samt att alla kommunister är djävulen själv. USAs imperialism har orsakat grovt mycket mer lindande än vad Sovjet någonsin gjort.

Om du du är så säker att det finns en anti-kommunsitisk lobby som svartmålar den kommunistiska historien, och som är så inflytelserik att den når våra skolor borde du lätt kunna bevisa det.

Tali gång på gång visar du att du Icke är kapabel till källkritik, när du säger saker som att Polack Pot Var Maoist/kommunist

Pol pot förespråkade en version av Maoism, det är vida accepterat. Tror till och med att det står på wikin. Googla på det ska du få se.

Och tror du verkligen att Mao svalt ihjäl 60 miljoner, när Wikipedia säger att befolkningen endast minskade med 7 miljoner?

Först och främst, Jag har aldrig nämnt siffran 60 miljoner, men det brukar uppskattas till någonstans mellan 15 - 40 miljoner döda. Det är, förståeligt, svårt att få fram träffsäkra siffror.

Sen missar man så mycket av historien genom att hela tiden hänvisa till ledare. Mao hade troligen inte någon avsikt att så många (eller någon) skulle dö,  dålig planering, dålig timing med naturen och sådana småfaktorer ledde till att så många dog. Det sagt var den kinesiska statens hanterande av svältkrisen helt klart ruttet, och många dog i onödan till följd.
« Last Edit: February 26, 2014, 11:59:39 pm by Tali »

Offline Archduke Sven

  • Brigadier General
  • *
  • Posts: 6012
  • I have over 1000 warning points, be careful.
    • View Profile
  • Nick: regimentless sven
  • Side: Union
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #897 on: February 27, 2014, 12:01:53 am »
En sak kan vi vara säkra på; Elias är en efterbliven kommunist.


told that bih don't @ me

Offline EliasMartinW

  • Second Lieutenant
  • *
  • Posts: 442
  • Путин научит тебя любить Родину
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #898 on: February 27, 2014, 12:51:00 am »
Ingen stat har enligt mig följt Marx, utan bara gjort sinna egna tolkningar.
Har inte sagt att jag stödjer kommunist staterna eller att det var kommunistiska.
Det är ganska uppenbart att vi svartmålar kommunism då makthavarna ser det som ett hot, varför tror du västvärlden var emot revolutionen i Ryssland, och gjorde allt i sin makt för att tysta den?
Nej Pol Pot var inte Maoist men har dok en period kallat sig Maoist. Kommunist staterna såg inte Polack Pot som en kommunist.

Tor inte häller jag har sagt att kah är kommunist, varför tror ni det ::)



Ursäkta alla stavfel på den post och gammal, är på min kapitalistiska iphone.

Holo <3
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win. Workingmen of all countries, unite!

Offline Tali

  • First Lieutenant
  • *
  • Posts: 747
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #899 on: February 27, 2014, 01:14:32 am »
Ingen stat har enligt mig följt Marx, utan bara gjort sinna egna tolkningar.
Har inte sagt att jag stödjer kommunist staterna eller att det var kommunistiska.
Det är ganska uppenbart att vi svartmålar kommunism då makthavarna ser det som ett hot, varför tror du västvärlden var emot revolutionen i Ryssland, och gjorde allt i sin makt för att tysta den?
Nej Pol Pot var inte Maoist men har dok en period kallat sig Maoist. Kommunist staterna såg inte Polack Pot som en kommunist.

Tor inte häller jag har sagt att kah är kommunist, varför tror ni det ::)



Ursäkta alla stavfel på den post och gammal, är på min kapitalistiska iphone.

Och som vanligt, en massa dynga helt utan källhänvisningar.