Author Topic: Svenska Politik Tråden..  (Read 219346 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Furrnox

  • Lieutenant General
  • ***
  • Posts: 7984
  • Eternally incorrect, centre-left, asshole.
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #645 on: February 09, 2014, 11:39:20 pm »
Jag vet att sänkt skatt ger arbetstillfällen, jag tycker dock att det finns bättre sätt att få folk i sysselsättning på.

Wismar jag gillar att invandrarna är svarta kråkor, stämmer ju in precis!
Höjd skatt kan också ge fler arbetstillfällen.

Offline EliasMartinW

  • Second Lieutenant
  • *
  • Posts: 442
  • Путин научит тебя любить Родину
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #646 on: February 09, 2014, 11:43:37 pm »
Jag vet att sänkt skatt ger arbetstillfällen, jag tycker dock att det finns bättre sätt att få folk i sysselsättning på.

Wismar jag gillar att invandrarna är svarta kråkor, stämmer ju in precis!
Höjd skatt kan också ge fler arbetstillfällen.

Är det jag syftar på :P
Holo <3
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win. Workingmen of all countries, unite!

Offline Diplex

  • Vital Supporter
  • *
  • Posts: 1430
  • Colonel Edward B. Fowler
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #647 on: February 09, 2014, 11:53:45 pm »
Visst, det kan skapas fler jobb inom den offentliga sektorn, men dom jobben är ju egentligen baserade på skattebetalarnas pengar, eftersom dom inte är inkomstdrivande. Hur skulle det se ut om hälften av landet jobbade med det? Haha.

Offline Furrnox

  • Lieutenant General
  • ***
  • Posts: 7984
  • Eternally incorrect, centre-left, asshole.
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #648 on: February 10, 2014, 12:24:21 am »
det finns inkomstdrivande företag som styrs indirekt av staten varför inte skapa fler sådana?

Offline Carolus.

  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Posts: 4703
  • Norge är ändå helt okej
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #649 on: February 10, 2014, 01:06:48 am »
Diplex problemet med det du säger är att det aldrig har funkat, någonstans! Om man sänker skatterna så anställer inte cheferna mer folk, utan tar endast ut mer vinst.

Jag förstår hur högern tänker, men det har aldrig blivit så och kommer aldrig bli.

Va? Du menar då alltså att rika inte tänker på att bli rikare? Det är ju precis just det dom gör. Sänker man arbetsgivaravgifterna så kommer det ju leda till att fler folk anställs. Det går ju att sätta i parallell med restaurangmomsen som nyligen sänktes, vilket ledde till fler jobb inom industrin. Gör du det lättare för det rika att tjäna pengar samt att driva verksamhet så gör man det möjligt för dom att expandera den som leder till att fler och fler får jobb. Får folk jobb kan dom leva ett sunt och nyttigt liv som man borde, istället för att ta ut bidrag. Kan förstå varför soffpotatisarna röstar för de högre skatterna, självklart är ju livet skönt när andra jobbar för ens överlevnad.

Vad menar du med "lättare" för arbetsgivaren? Jag jobbar inom industrin, den har aldrig lidit som den gör nu. Nedläggningar och uppsägningar överallt. Glöm inte att de anställda ska ha skäliga löner, säkerhet i sin anställning(LAS), ordentliga rättigheter osv osv.
Jag tror heller inte att det är en majoritet som "väljer" att stanna hemma och inte göra ett smack, som ni får det att låta, det är inte det lättaste att hitta jobb i dagens Sverige, om man inte pluggat 4år på universitet vill säga. Det mesta handlar om kontakter.

Offline Hekko

  • Captain
  • *
  • Posts: 816
  • I host stuff
    • View Profile
    • 15e Website
  • Nick: Nr24_Gren_Hptm_Hekko
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #650 on: February 10, 2014, 10:17:49 am »
Så den offentliga sektorn ska sköta företagen? Låter som ett bra sätt att skapa en moral hazard, då politikerna alltid kan använda skattemedel för subventioner så att dåliga företag lever för länge.

Problemet för industrin är att den inte kan anställa folk till de villkor som krävs i Sverige idag. Om en kines är villig att jobba för 20 kronor, en varmkorv och en söndrig knapp finns det inte mycket val. De kan stanna kvar med jobben i sverige och gå i konkurs då ingen köper deras överprissatta produkter, eller flytta produktionen utomlands.

En del av de som är hemma är där för att de inte hittar jobb, för politiska beslut har gjort dem oanställningsbara (och deras egna beslut t.ex. Plugga konsthistoria eller genusstudier på universitet eller något liknande).

Offline Carolus.

  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Posts: 4703
  • Norge är ändå helt okej
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #651 on: February 10, 2014, 04:47:14 pm »
Så den offentliga sektorn ska sköta företagen? Låter som ett bra sätt att skapa en moral hazard, då politikerna alltid kan använda skattemedel för subventioner så att dåliga företag lever för länge.

Problemet för industrin är att den inte kan anställa folk till de villkor som krävs i Sverige idag. Om en kines är villig att jobba för 20 kronor, en varmkorv och en söndrig knapp finns det inte mycket val. De kan stanna kvar med jobben i sverige och gå i konkurs då ingen köper deras överprissatta produkter, eller flytta produktionen utomlands.

En del av de som är hemma är där för att de inte hittar jobb, för politiska beslut har gjort dem oanställningsbara (och deras egna beslut t.ex. Plugga konsthistoria eller genusstudier på universitet eller något liknande).

När kineserna vaknar och inser att de har rättigheter vänder det=)

Offline Hekko

  • Captain
  • *
  • Posts: 816
  • I host stuff
    • View Profile
    • 15e Website
  • Nick: Nr24_Gren_Hptm_Hekko
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #652 on: February 10, 2014, 06:30:11 pm »
Så den offentliga sektorn ska sköta företagen? Låter som ett bra sätt att skapa en moral hazard, då politikerna alltid kan använda skattemedel för subventioner så att dåliga företag lever för länge.

Problemet för industrin är att den inte kan anställa folk till de villkor som krävs i Sverige idag. Om en kines är villig att jobba för 20 kronor, en varmkorv och en söndrig knapp finns det inte mycket val. De kan stanna kvar med jobben i sverige och gå i konkurs då ingen köper deras överprissatta produkter, eller flytta produktionen utomlands.

En del av de som är hemma är där för att de inte hittar jobb, för politiska beslut har gjort dem oanställningsbara (och deras egna beslut t.ex. Plugga konsthistoria eller genusstudier på universitet eller något liknande).

När kineserna vaknar och inser att de har rättigheter vänder det=)

Det vänder inte då. Det finns så mycket människor som har de dåligt här i världen som är beredda att arbeta för nästan ingenting alls. Så fort Afrika kommer över hela sin aids fas och slutar då som flugor, och får igång lite infrastruktur kommer produktionen att flytta dit. Jag menar, det sitter rent bokstavligt talat på en (och flera) guldgruvor.

Men på väldigt lång sikt har du rätt tanke Carl, när arbetarna sammarbetar globalt och alla anser sig ha vettiga rättigheter kommer det att bli bättre igen. Men vägen tills dess kommer att vara västvärldens tragedi under detta århundrade.

Offline Shortshorts

  • Major General
  • **
  • Posts: 1476
  • I love memes
    • View Profile
  • Nick: 60th_Lt_Shortshorts
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #653 on: February 10, 2014, 06:50:01 pm »
Lösningen: Återupprätta Europas kolonialvälde. Antingen det eller invadera norrmännen för oljans skull, stäng gränserna och stoppa huvudet i sanden.

Offline Modig

  • First Lieutenant
  • *
  • Posts: 627
  • Aspirerande arbetsaristoj
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #654 on: February 10, 2014, 08:58:48 pm »
Ni vet väl att det bara var en snubbe med typ 50 restauranger i Sverige som anställde en enda kotte med restaurangmomsen. Mestadels var det att hamburgerkedjor sänkte priset i en vecka och sedan höjde det igen.

Att restaurangmomssänkningen ledde till nya jobb i utsträckning är bullslache. Endast arbetsgivare som redan hade ett vinstutrymme anställde.

Vi fattar Ayn Rand grejen att det är rikas största dröm att återinvestera i företaget och bli rikare. Grejen är att vinstmaximering sällan är lika med nyanställning i verkligheten. Skattesänkningar tar inte hänsyn till arbetseffektiviseringen.

Med höjd skatt och slopandet av det där sketna jobbskatteavdraget, om inte alla fem, kan man sänka arbetstiden och garantera att fler får jobb. Sex timmars arbetsdag!

Så den offentliga sektorn ska sköta företagen? Låter som ett bra sätt att skapa en moral hazard, då politikerna alltid kan använda skattemedel för subventioner så att dåliga företag lever för länge.

Problemet för industrin är att den inte kan anställa folk till de villkor som krävs i Sverige idag. Om en kines är villig att jobba för 20 kronor, en varmkorv och en söndrig knapp finns det inte mycket val. De kan stanna kvar med jobben i sverige och gå i konkurs då ingen köper deras överprissatta produkter, eller flytta produktionen utomlands.

En del av de som är hemma är där för att de inte hittar jobb, för politiska beslut har gjort dem oanställningsbara (och deras egna beslut t.ex. Plugga konsthistoria eller genusstudier på universitet eller något liknande).

När kineserna vaknar och inser att de har rättigheter vänder det=)

Det vänder inte då. Det finns så mycket människor som har de dåligt här i världen som är beredda att arbeta för nästan ingenting alls. Så fort Afrika kommer över hela sin aids fas och slutar då som flugor, och får igång lite infrastruktur kommer produktionen att flytta dit. Jag menar, det sitter rent bokstavligt talat på en (och flera) guldgruvor.

Men på väldigt lång sikt har du rätt tanke Carl, när arbetarna sammarbetar globalt och alla anser sig ha vettiga rättigheter kommer det att bli bättre igen. Men vägen tills dess kommer att vara västvärldens tragedi under detta århundrade.

Men det finns ju noll infrastruktur i Afrika. Det är inte aids-epidimin som är problemet, det är att all ekonomi är baserad på råa naturresurser och ligger ständigt på svältgränsen. Problemet är att Afrika fortfarande är koloniserat av västvärlden för dess olja och av kineserna för dess guld.

Det behövs en industriinvestering på hundra år innan Afrika kan fungera normalt.

Ghaddafi hade någonting på g där med vattenreservoaren som skulle försörja hela Afrika med vatten, men den sprängde ju USA i småbitar. Liberty, fuck yeah.
« Last Edit: February 10, 2014, 09:10:52 pm by Modig »

Offline EliasMartinW

  • Second Lieutenant
  • *
  • Posts: 442
  • Путин научит тебя любить Родину
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #655 on: February 10, 2014, 09:06:01 pm »
Västvärlden kommer inte åka till Afrika, det behövs inte! Titta på Kongo, där har man gruvor med slavarbetare  som överses av rebell grupper. Västvärlden köper gärna rebellernas mineraler, då det är så sjukt billigt på grund av slav arbete. Om västvärlden skulle sluta köpa dessa mineraler från rebeller så skulle inbördeskriget i Kongo ta slut, då det egentligen handlar om kontroll över gruvor.

Men det kommer vi inte göra om vi vill ha billiga iphones. Afrika ser ut som det gör som oss, och det kommer inte lösa sig så länga vi samarbetar med diktaturer och rebeller.
Holo <3
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win. Workingmen of all countries, unite!

Offline Hekko

  • Captain
  • *
  • Posts: 816
  • I host stuff
    • View Profile
    • 15e Website
  • Nick: Nr24_Gren_Hptm_Hekko
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #656 on: February 10, 2014, 10:01:18 pm »
Modig läs vad jag skrev om marginalkostnader och marginalintäkter.

Ni missar poäng med det jag skrev om Afrika. Jag säger inte varför det är dålig stämning i Afrika idag, jag säger att när de slutar dö som flugor av aids kommer de att få en så stor befolkning att de får en billig arbetskraft att exploatera, som dessutom är nära råvarorna. Vilket innebär att arbetskraftintensiv produktion kommer att så småning om flytta dit då asiaterna blir för "kräsna" för att syssla med det.

Märkväl, jag värdeladdar inte det som kommer att hända, jag beskriver endast det händelseförlopp som verkar ekonomiskt mest sannolikt förutsatt en viss händelse.

Offline Modig

  • First Lieutenant
  • *
  • Posts: 627
  • Aspirerande arbetsaristoj
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #657 on: February 10, 2014, 10:10:17 pm »
Modig läs vad jag skrev om marginalkostnader och marginalintäkter.

Ni missar poäng med det jag skrev om Afrika. Jag säger inte varför det är dålig stämning i Afrika idag, jag säger att när de slutar dö som flugor av aids kommer de att få en så stor befolkning att de får en billig arbetskraft att exploatera, som dessutom är nära råvarorna. Vilket innebär att arbetskraftintensiv produktion kommer att så småning om flytta dit då asiaterna blir för "kräsna" för att syssla med det.

Märkväl, jag värdeladdar inte det som kommer att hända, jag beskriver endast det händelseförlopp som verkar ekonomiskt mest sannolikt förutsatt en viss händelse.

Läste det. Menar att det icke spelar boll. En återinvestering i företaget betyder fortfarande sällan nyanställning, vad du än sänker. Det blir endast aktuellt när du försöker skapa en separerad arbetsmarknad med marginaliserad arbetskraft, t.ex ungdomslöner, vilket är äckligt och oförlåtligt.

Meh. Billig arbetskraft är det då ingen brist på i en världsdel plågad av massvält och fattigdom.

Offline Hekko

  • Captain
  • *
  • Posts: 816
  • I host stuff
    • View Profile
    • 15e Website
  • Nick: Nr24_Gren_Hptm_Hekko
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #658 on: February 10, 2014, 10:30:36 pm »
Varför skulle det sällan betyda nyanställning. Om det blir positivt NPV att starta en ny restaurang eller ifall efterfrågan under vissa dagar ökar så mycket att det bli positivt NPV att anställa en till kock eller servitör är det ju tydligt att det leder tillmer arbete.

Detta är helt grundläggande girighet som kommer att resultera i detta.

Offline Modig

  • First Lieutenant
  • *
  • Posts: 627
  • Aspirerande arbetsaristoj
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Vilket Parti Röstar Du På? (Poll)
« Reply #659 on: February 10, 2014, 10:38:28 pm »
Fin makroekonomisk teori. Synd bara att girighet aldrig hjälpt någon.