Poll

Vad tycker ni?

Ja, jag vill se en överstatlig union där vi smider länderna samman.
Ja, men jag vill se en mellanstatlig union som EU var en gång i tiden.
Nej!
Osäker

Author Topic: Skandinavisk / Nordisk Union?  (Read 44744 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Alan Davies

  • Second Lieutenant
  • *
  • Posts: 101
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #150 on: September 26, 2014, 09:41:07 pm »
nu sa du la fö skôen int behöve böje dej fö utbölingarna

+1

Offline Carolus.

  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Posts: 4703
  • Norge är ändå helt okej
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #151 on: September 28, 2014, 12:57:00 pm »
#GötalandFörSjälvständighet2k14!

Grisiga GBG ;D

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=qZxCoT5Hpro[/youtube]

Offline freddiebox

  • Private
  • *
  • Posts: 18
  • I26_Lt_Rehnskiöld
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #152 on: November 12, 2014, 01:57:02 pm »
Jag skulle inte ha något emot att gå med i en Skandinavisk Union. Men i så fall så får Finland vara självständigt eftersom det inte är ett Skandinaviskt land och eftersom de har det enda Nordiska språket förutom Island som ingen förstår. Norrmän och Svenskar förstår varandra, och så gör Danskar i flesta fall. Jag har aldrig träffat en Norrman eller en Dansk som har blivit tvungna att prata Engelska för vi inte förstår varandra. Men när det kommer till Finska så är vi alla tre stora frågetecken.
Signerat,
Fänrik Frederik Rehnskiöld
Värmlands Fältjägarregemente

Offline Othurin

  • Sergeant Major
  • *
  • Posts: 185
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #153 on: November 12, 2014, 04:38:52 pm »
Danska är knappt förståeligt, jävla gröt

Offline Archduke Sven

  • Brigadier General
  • *
  • Posts: 6012
  • I have over 1000 warning points, be careful.
    • View Profile
  • Nick: regimentless sven
  • Side: Union
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #154 on: November 12, 2014, 05:51:23 pm »
Jävligt grötigt.


told that bih don't @ me

Offline Malkolm R. Lind

  • Major
  • *
  • Posts: 1591
  • Why do drugs when you can listen to music?
    • View Profile
  • Nick: Illya
  • Side: Neutral
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #155 on: November 14, 2014, 07:08:51 am »
Jävligt grötigt.
Mmh... gröt politik... Guh vah gott!  8)

Offline Painmace

  • Donator
  • *
  • Posts: 493
  • I'm not active in Mount & Blade related stuff
    • View Profile
    • Imperial Black Legion Homepage
  • Side: Neutral
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #156 on: May 06, 2015, 03:15:59 pm »
En Skandinavisk Union skulle vara grymt coolt. Redan på G ju, det militäriska samarbetet vi har på börjat är riktigt step-up.
Skit I historia om hur alla hatar varandra, sure, det kommer vara ett problem, men det är hat utan anledning. Ett enat Skandinavien kan stampa skiten ur de andra länderna.
Språk kommer inte att vara ett problem efter 100 år, norrmännen och svennarna pratar mer eller mindre samma språk reda.


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=VHeRnaWMtDk[/youtube][youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jBjxX9ur_9U[/youtube]

Offline Rhen

  • Colonel
  • *
  • Posts: 3190
  • Dieu et mon droit
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #157 on: September 07, 2015, 01:58:47 pm »
Dette er så jæveli off topic som det går an då. Kanskje de burde bare lukke denne, og faktisk begynne en forbanna ny en...

Offline Biltema

  • Volunteer
  • *
  • Posts: 12
  • Nordisk Ungdom
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #158 on: May 25, 2016, 10:44:21 pm »
En nation ska självklart byggas på etnicitet och vi skandinaver ha ett gemensamt nordiskt blodsband, ett Nordisk Rike är därför på sin plats men detta bör ske parallellt med en allmän decentralisering utav riket så de olika landskapen får större autonomien för att lägga makten så nära folket som möjligt.
Detta är såklart ännu bara en dröm. Dagens fokus bör ligga först och främst på att återta vårt eget land.

Offline Edward Hay

  • Sergeant
  • *
  • Posts: 197
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #159 on: May 30, 2016, 04:02:59 pm »
Jeg må bare hopp inn her...

1. Jeg kunne godt vært for en, men problemet er økonomi osv. Pengene som Norge har fra oljen ville blitt brukt mye i både Sverige og Danmark.
2. EU. Norge er ikke med i EU, men Sverige og Danmark er...
3. NATO. Norge og Danmark er med...
4. Språk. Hadde vel hatt 4 offisielle språk: Norsk, Dansk, Svensk og Samisk. (ser ikke noe problem her)
5. Historisk rivalisering mellom landene.
6. Hovedstad? Kunne hatt 3? men hvor skulle regjeringa sitte?
7. Monarkiene? Republikk? Jeg ville gått for at alle landene hadde beholdt sine egne monarkier, og vært som en union som EU.
« Last Edit: May 30, 2016, 04:05:59 pm by Edward Hay »
Former: 91st Pte | 18e SoP | 21e SoD | 1stRS LCpl | 78th CSjt | 84th Ens

Offline Rhen

  • Colonel
  • *
  • Posts: 3190
  • Dieu et mon droit
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #160 on: May 30, 2016, 04:28:45 pm »
Artige punkt som Edward tar opp. Fikk lyst å delta i diskusjonen, så jeg får vel bare gjøre det.

Jeg er enig i Edwards utgangspunkt. Økonomisk sett, hadde en slik union ikke tjent Norge. EØS-avtalen gir oss allerede fri adgang til EUs indre marked, som Danmark og Sverige er en del av. Personlig mener jeg at i tilfelle av en slik union, at den bør trekke seg ut av EUen og sette opp en lik avtale som Norge har med EUen i dag. Dette hadde likevel kun lønt seg dersom både Sverige og Danmark er eksportnasjoner, på lik linje med Norge. Jeg tror ikke dette er tilfellet, og en slik avtale hadde dermed kostet for mye.

NATO hadde ikke vært et tema, antar jeg. Unionen hadde vært et medlemsland pga. det tette samarbeidet Danmark og Norge har med for eksempel USA.

I tilfelle av en slik union, tror jeg at jeg personlig hadde støttet et fellesspråk. Dette hadde likevel kostet milliarder av kroner for det hadde gått an å lære det bort.

Å ha flere hovedstader går an, bare se på Sør-Afrika. Regjeringen kunne for eksempel ha vært i København, Høyesterett i Stockholm og Parlamentet i Oslo. Personlig hadde jeg selv nok støttet å velge en sentral by og brukt den som hovedstad. Et sted på vestkysten av Sverige, for eksempel.

Statsform hadde vært et stort problem. Det enkleste hadde sikkert vært en president. Problemet er vel at alle hadde valgt den kandidaten som kom fra deres eget land. Selv hadde jeg støttet et monarki.

Noen av mine tanker, ihvertfall.

Offline Edward Hay

  • Sergeant
  • *
  • Posts: 197
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #161 on: June 03, 2016, 11:37:55 pm »
Jeg må jo si at sportslig sett hadde det vært fantastisk!

Ett språk hadde vært veldig vanskelig, med tanke på forskjeller mellom dansk/norsk og svensk. Svensk skrives ganske annerledes enn dansk og norsk.

Jeg tenker att det kunne ha fungert noenlunde slik som Tyskland gjorde fra 1871-1918. Hvor de da hadde fire kongedømmer, Preussen, Württemburg, Sachsen og Bayern.
Med tanke på hvor folkekjære de norske kongene har vært, tror jeg ikke vi ønsker å miste våre...

Former: 91st Pte | 18e SoP | 21e SoD | 1stRS LCpl | 78th CSjt | 84th Ens

Offline Rhen

  • Colonel
  • *
  • Posts: 3190
  • Dieu et mon droit
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #162 on: June 04, 2016, 12:08:31 am »
Det tyske keiserriket besto av 4 kongedømmer, 6 storhertugdømmer, 5 hertugdømmer, 7 fyrstedømmer, 3 frie hansa byer og rikslandet. Det at Hohenzollern familien kom til makten, var ikke rart. Deres suksess og Bismarck gjorde dem det dominerende kongeriket i Europa. Hvem mener du er dominerende i Skandinavia? Hvilket kongehuset bør gå frem som det første? Den svenske kongen er hatet, bare for å gi et kjapt eksempel.

For det andre hadde Tyskland på denne tiden et politisk organ som besto av utvalgte medlemmer som egentlig hadde makten. Landet var også et semi-konstitusjonelt monarki. Mener du denne unionen også bør ha et sånt og være sånn, eller er det bare en føderal union som du fremmer?

Offline Edward Hay

  • Sergeant
  • *
  • Posts: 197
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #163 on: June 04, 2016, 01:48:21 pm »
Det er en Føderasjon jeg ville hatt i så fall :P
Former: 91st Pte | 18e SoP | 21e SoD | 1stRS LCpl | 78th CSjt | 84th Ens

Offline Rhen

  • Colonel
  • *
  • Posts: 3190
  • Dieu et mon droit
    • View Profile
  • Side: Confederacy
Re: Skandinavisk / Nordisk Union?
« Reply #164 on: June 04, 2016, 02:20:44 pm »
Snakker mæ også om et Bundesrat, då?