Author Topic: Valet 2014  (Read 33185 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Penn

  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Posts: 1839
  • If music be the food of love, play on.
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Valet 2014
« Reply #15 on: September 13, 2014, 10:35:42 pm »
Fast jag är nog partisk, är ju vänsterextremist.. xD
Penn and shitz

Offline Diplex

  • Vital Supporter
  • *
  • Posts: 1430
  • Colonel Edward B. Fowler
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Valet 2014
« Reply #16 on: September 13, 2014, 10:40:20 pm »
Jag vill tro att jag är något öppen, men visst är jag högerpartisk. Allt beror ju också på ens nuvarande ställning i landet. Var man bor, vad man jobbar med (och för vem? Staten, privat företag, egen företagare etc) och andra sociala faktorer.

Offline Penn

  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Posts: 1839
  • If music be the food of love, play on.
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Valet 2014
« Reply #17 on: September 13, 2014, 10:42:17 pm »
Jag vill tro att jag är något öppen, men visst är jag högerpartisk. Allt beror ju också på ens nuvarande ställning i landet. Var man bor, vad man jobbar med (och för vem? Staten, privat företag, egen företagare etc) och andra sociala faktorer.

Kapitalism är genomruttet, enligt mig. Och jag tycker att högern representerar det rätt starkt.
Penn and shitz

Offline Diplex

  • Vital Supporter
  • *
  • Posts: 1430
  • Colonel Edward B. Fowler
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Valet 2014
« Reply #18 on: September 13, 2014, 10:44:17 pm »
Jag vill tro att jag är något öppen, men visst är jag högerpartisk. Allt beror ju också på ens nuvarande ställning i landet. Var man bor, vad man jobbar med (och för vem? Staten, privat företag, egen företagare etc) och andra sociala faktorer.

Kapitalism är genomruttet, enligt mig. Och jag tycker att högern representerar det rätt starkt.

Visst må kapitalism vara genomruttet om man ser på det moraliska i det, då hela idén är lite av "the strongest will survive". Det gynnar de som har det gynnsammast, men i och med att i stort sett hela världen är kapitalistisk så antar jag att det på många plan fungerar.

Offline Furrnox

  • Lieutenant General
  • ***
  • Posts: 7984
  • Eternally incorrect, centre-left, asshole.
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Valet 2014
« Reply #19 on: September 13, 2014, 10:45:42 pm »
Tror jag kommer rösta på Vänsterpartiet då jag tycker sossarna har närmat sig centern för mycket av vänster höger skalan vill säga.

Själv planerar jag på att gå med i Försvarsmakten, och kommer därför stå för en större försvarsbudget i och med att det är oroliga tider.

När det gäller militär frågan tycker jag Alliansen har fel i att tycka att vi skall gå med i nato och stärka våran militär med flygplan då jag anser att det kommer bara få Ryssland att öppna ögonen mer för oss och om de faktiskt får för sig att invadera världen så håller jag mig hellre neutral än att vara ett kärnvapen mål.

Sen så har vi ju inte ens nog med piloter att använda våra nuvarande flyg så jag förstår inte riktigt idên med det heller.
« Last Edit: September 13, 2014, 10:50:22 pm by Furrnox »

Offline Penn

  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Posts: 1839
  • If music be the food of love, play on.
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Valet 2014
« Reply #20 on: September 13, 2014, 10:46:17 pm »
Jag vill tro att jag är något öppen, men visst är jag högerpartisk. Allt beror ju också på ens nuvarande ställning i landet. Var man bor, vad man jobbar med (och för vem? Staten, privat företag, egen företagare etc) och andra sociala faktorer.

Kapitalism är genomruttet, enligt mig. Och jag tycker att högern representerar det rätt starkt.

Visst må kapitalism vara genomruttet om man ser på det moraliska i det, då hela idén är lite av "the strongest will survive". Det gynnar de som har det gynnsammast, men i och med att i stort sett hela världen är kapitalistisk så antar jag att det på många plan fungerar.

Världen skulle nog lära sig fungera oavsett ideologi, frågan är bara till vilket pris det skulle bli.
Dessutom tycker jag att världen fungerade fint innan kapitalism kom in i bilden. Ägande skapar avundsjuka, avundsjuka skapar hat, hat skapar... osv osv.
Penn and shitz

Offline Diplex

  • Vital Supporter
  • *
  • Posts: 1430
  • Colonel Edward B. Fowler
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Valet 2014
« Reply #21 on: September 13, 2014, 10:53:37 pm »
Tror jag kommer rösta på Vänsterpartiet då jag tycker sossarna har närmat sig centern för mycket av vänster höger skalan vill säga.

Själv planerar jag på att gå med i Försvarsmakten, och kommer därför stå för en större försvarsbudget i och med att det är oroliga tider.

När det gäller militär frågan tycker jag Alliansen har fel i att tycka att vi skall gå med i NATO och stärka våran militär med flygplan då jag anser att det kommer bara få Ryssland att öppna ögonen mer för oss och om de faktiskt får för sig att invadera världen så håller jag mig hellre neutral än att vara ett kärnvapen mål.

Sen så har vi ju inte ens nog med piloter att använda våra nuvarande flyg så jag förstår inte riktigt idên med det heller.

Anledningen till att man har arméer är för att avskräcka andra länder till att attackera. Skulle vår armé matcha Rysslands så skulle dom löpa större risk fara illa till, snarare än att göra oss till ett saftigare mål.

Vi har inte nog med piloter pga vår budget, planen försvinner inte, men när folks löner tas bort så försvinner piloterna.

Offline Penn

  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Posts: 1839
  • If music be the food of love, play on.
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Valet 2014
« Reply #22 on: September 13, 2014, 10:55:51 pm »
Tror jag kommer rösta på Vänsterpartiet då jag tycker sossarna har närmat sig centern för mycket av vänster höger skalan vill säga.

Själv planerar jag på att gå med i Försvarsmakten, och kommer därför stå för en större försvarsbudget i och med att det är oroliga tider.

När det gäller militär frågan tycker jag Alliansen har fel i att tycka att vi skall gå med i NATO och stärka våran militär med flygplan då jag anser att det kommer bara få Ryssland att öppna ögonen mer för oss och om de faktiskt får för sig att invadera världen så håller jag mig hellre neutral än att vara ett kärnvapen mål.

Sen så har vi ju inte ens nog med piloter att använda våra nuvarande flyg så jag förstår inte riktigt idên med det heller.

Anledningen till att man har arméer är för att avskräcka andra länder till att attackera. Skulle vår armé matcha Rysslands så skulle dom löpa större risk fara illa till, snarare än att göra oss till ett saftigare mål.

Vi har inte nog med piloter pga vår budget, planen försvinner inte, men när folks löner tas bort så försvinner piloterna.

Skrota militären helt och hållet eller satsa på den ordentligt, detta mellanting är ett skämt.
Penn and shitz

Offline Furrnox

  • Lieutenant General
  • ***
  • Posts: 7984
  • Eternally incorrect, centre-left, asshole.
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Valet 2014
« Reply #23 on: September 13, 2014, 10:56:51 pm »
1.Vår arme skulle aldrig kunna matcha Rysslands...

2.En allians med NATO skulle helt klart göra oss till ett större mål du kan inte neka det.


« Last Edit: September 13, 2014, 11:01:08 pm by Furrnox »

Offline Penn

  • Lieutenant Colonel
  • *
  • Posts: 1839
  • If music be the food of love, play on.
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Valet 2014
« Reply #24 on: September 13, 2014, 11:01:15 pm »
1.Vår arme skulle aldrig kunna matcha Rysslands...

2.En allians med NATO skulle helt klart göra oss till ett större mål du kan inte neka det.

3.Men det är onödigt att köpa plan om de inte kommer användas?

Om politik har lärt mig något så är det att man kan neka det mesta ;D
Penn and shitz

Offline Diplex

  • Vital Supporter
  • *
  • Posts: 1430
  • Colonel Edward B. Fowler
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Valet 2014
« Reply #25 on: September 13, 2014, 11:04:21 pm »
1.Vår arme skulle aldrig kunna matcha Rysslands...

2.En allians med NATO skulle helt klart göra oss till ett större mål du kan inte neka det.

Absolut, du har rätt på båda prickarna. Med tanke på vår storlek och ekonomi kan vi inte matcha Ryssland när det kommer till material och soldater, och visst skulle vi dras in i krig om NATO blandades in.

Det jag sa är i princip hur det fungerar. Nu kan vi däremot inte avskräcka Ryssland från en attack, men det är pga skälen ovan.

Kan också vara värt att nämna att Ryssland är en kapitaliststat.

« Last Edit: September 13, 2014, 11:09:33 pm by Diplex »

Offline Diplex

  • Vital Supporter
  • *
  • Posts: 1430
  • Colonel Edward B. Fowler
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Valet 2014
« Reply #26 on: September 13, 2014, 11:10:04 pm »
Tror jag kommer rösta på Vänsterpartiet då jag tycker sossarna har närmat sig centern för mycket av vänster höger skalan vill säga.

Själv planerar jag på att gå med i Försvarsmakten, och kommer därför stå för en större försvarsbudget i och med att det är oroliga tider.

När det gäller militär frågan tycker jag Alliansen har fel i att tycka att vi skall gå med i NATO och stärka våran militär med flygplan då jag anser att det kommer bara få Ryssland att öppna ögonen mer för oss och om de faktiskt får för sig att invadera världen så håller jag mig hellre neutral än att vara ett kärnvapen mål.

Sen så har vi ju inte ens nog med piloter att använda våra nuvarande flyg så jag förstår inte riktigt idên med det heller.

Anledningen till att man har arméer är för att avskräcka andra länder till att attackera. Skulle vår armé matcha Rysslands så skulle dom löpa större risk fara illa till, snarare än att göra oss till ett saftigare mål.

Vi har inte nog med piloter pga vår budget, planen försvinner inte, men när folks löner tas bort så försvinner piloterna.

Skrota militären helt och hållet eller satsa på den ordentligt, detta mellanting är ett skämt.

Som Island, typ. Dom blir beskyddade av andra länder, så en stående armé har dom ej. Sverige är däremot helt enkelt för stort för att skrota armén, vem skulle skydda oss och till vilket pris? Norge passar däremot in i den idén.

Offline Shortshorts

  • Major General
  • **
  • Posts: 1476
  • I love memes
    • View Profile
  • Nick: 60th_Lt_Shortshorts
  • Side: Neutral
Re: Valet 2014
« Reply #27 on: September 13, 2014, 11:11:26 pm »
Anser ryssarna att Sverige av någon anledning är viktigt att ockupera så kommer dom att göra det oavsett hur mycket vi spenderar på vår militär eller om vi är med I NATO eller inte.
Är vi med I NATO så har vi i alla fall någon form av en garanti att omvärlden till slut reagerar med vapenmakt.

Offline Tali

  • First Lieutenant
  • *
  • Posts: 747
    • View Profile
  • Side: Neutral
Re: Valet 2014
« Reply #28 on: September 13, 2014, 11:12:26 pm »
1.Vår arme skulle aldrig kunna matcha Rysslands...

2.En allians med NATO skulle helt klart göra oss till ett större mål du kan inte neka det.

Idén med NATO är att vi inte ska matcha Ryssland ensamma, utan tillsammans med världshistoriens starkaste militärallians. Säger inte att det är självklart att vi ska gå med, men motståndet många svenskar har gentemot NATO är baserat på helt felaktiga grunden, felaktig kunskap och rena myter.
« Last Edit: September 13, 2014, 11:14:37 pm by Tali »

Offline Diplex

  • Vital Supporter
  • *
  • Posts: 1430
  • Colonel Edward B. Fowler
    • View Profile
  • Side: Union
Re: Valet 2014
« Reply #29 on: September 13, 2014, 11:15:08 pm »
Anser ryssarna att Sverige av någon anledning är viktigt att ockupera så kommer dom att göra det oavsett hur mycket vi spenderar på vår militär eller om vi är med I NATO eller inte.
Är vi med I NATO så har vi i alla fall någon form av en garanti att omvärlden till slut reagerar med vapenmakt.

Precis, vi kan inte mäta oss med Ryssarna.

Men ta kalla kriget som ett exempel, anledningen till att det inte blev fullskaligt krig är får att de båda löpte för stora risker. Hade Sovjet (eller väst) varit märkbart underlägsen i markstrid, luftstrid och mer, så hade det nog kunnat braka loss. Det gjorde det ju under andra världskriget, då Hitlers fullständigt överlägsna armé krossade de teknologiskt sett underlägsna grannarna. Hade Frankrike och Polen stått redo med stridsvagnar från 1940 samt en stor moderniserad och storleks-matchande armé, så hade kanske Hitler tänkt igen.